Інститут Транспортних Систем і Технологій

Для поглиблення та розширення комплексного дослідження проблем високошвидкісного наземного транспорту на магнітній «подушці» і бортових джерел струму для транспортних засобів було прийнято рішення про організацію нового інституту в системі Національної академії наук України.

На базі відділення ФТПТНМ ІГТМ НАН України постановою Президії НАН України 15 лютого 1995 року було створено Інститут транспортних систем і технологій НАН України (ІТСТ НАН України) «Трансмаг», директором якого було призначено Віктора Олександровича Дзензерського – провідного вченого в області транспорту на магнітному підвісі й автономних хімічних джерел струму, що стояв на початку таких досліджень в Україні та був ініціатором створення як Відділення «Трансмаг», так й Інституту.

Президією НАН України затверджено такі наукові напрями Інституту:

  • Фізико-технічні проблеми створення магніто-левітуючих транспортних систем та пристроїв, засобів їх управління та енергозабезпечення.
  • Проблеми механіки та аеродинаміки транспортних засобів, у тому числі тих, які левітують над профільованими опорними поверхнями.
  • Проблеми створення та експлуатації високоенергоємних бортових джерел живлення для транспортних засобів.

Перспективні наукові розробки:

У вересні того ж 1995 р. відбувся пуск першого в Україні заводу стартерних акумуляторів. Побудований під керівництвом і безпосередній участі науковців Інституту, без залучення бюджетних коштів, найкращий із існуючих на той час в країнах СНД і один із найкращих в Європі.

Завод в проекті якого було втілено концепцію найсучаснішої апаратурної реалізації стабільного технологічного процесу, який відрізнявся від існуючих високим рівнем автоматизації (до 96%) і безпеки.

Річний обсяг виробництва Першого Українського акумуляторного заводу побудованого в м. Дніпропетровську складав 1 млн 300 тис найсучасніших, конкурентноспроможних на світовому ринку акумуляторних батарей призначених для використання практично в усіх видах автомототехніки, сільськогосподарської та військової техніки.

На базі досвіду, набутого при реалізації зазначеного проекту під науковим керівництвом і безпосередній участі співробітників Інституту було створено нове покоління конструкцій герметизованих свинцево-кислотних стартерних, тягових і стаціонарних батарей з підвищеними питомими енергетичними характеристиками, а також оригінальні технології їхнього виробництва, що відрізняються від відомих високим ступенем безперервності, безвідходності і замкнутості технологічного процесу, високою точністю виготовлення електродів і міжелементних з‘єднань, високою чистотою і корозійною стійкістю активних матеріалів.

В Інституті також розроблено, створено та запатентовано акумуляторні батареї для танків та легкої бронетанкової техніки. Ці батареї, які прийнято на озброєння Міністерством Оборони України, за своїми параметрами перевершили іноземні прототипи: вітчизняні батареї для бронетанкової техніки мають високу вібро- та удароміцність, підвищену механічну і експлуатаційну надійність. Тісна співпраця вчених та виробничників дозволили всього за 5 місяців пройти шлях від розборки цих акумуляторів до їх серійного випуску.

В той же час в Інституті продовжують розробляти фундаментальні та прикладні методи досліджень магнітолевітуючих транспортних систем і засобів їх енергозабезпечення, за вище вказаними науковими напрямами затвердженими Президією НАН України, в тому числі:

  • Запропоновано нові схеми електродинамічного підвісу, які мають підвищену левітаційну якість та забезпечують більшу стійкість руху в порівнянні з традиційними схемами;
  • Розроблено та вдосконалено методи й алгоритми дослідження левітаційного руху електродинамічних транспортних систем. Визначено раціональні конструктивні схеми й основні параметри транспортних екіпажів і шляхової структури;
  • Розроблено комбіновану зміцнену теплоізоляцією стільникового типу для надпровідних магнітних систем магнітолевітуючих транспортних засобів;
  • Розроблено повномасштабний транспортний кріомодуль КТК-1 з корпусом на основі композитних матеріалів. Виготовлено і перевірено основні конструктивні вузли 2-х кріомодулів, в тому числі надпровідні котушки;
  • Розроблено методику досліджень динаміки пружної системи, яка несе магнітодевітуючий екіпаж з електродинамічним підвісом, що дозволяє визначити раціональні конструкційні параметри шляхової структури.

itst.org.ua

×
Екологічний контроль
×
Акумуляторні батареї WESTA GC2-225 для резервного електроживлення